El retorn de Martin

El retorn de Martin 

-El retorn de Martin, publicat en la VIII antologia de relats breus -  ProjecteLoc, 2021

Caminava pel passeig marítim de Barcelona quan es va fixar en una persona que li resultava familiar. El va sorprendre el seu aspecte. Havien passat... quants anys? Vint-i-cinc? Potser més. Tantes pistes esperançadores durant tant de temps, que finalment havien resultat falses, li havien fet perdre l’esperança de trobar-lo algun dia.

—Hola —va dir apropant-se a l’home que estava prenent una cervesa en una terrassa. Aquest va aixecar la mirada i al principi el seu rostre va expressar desconcert; gest que es va transformar després en franca alegria quan el va reconèixer.

—Txang! —Va exclamar aixecant-se.

Tots dos es van abraçar efusivament.

—Quina sorpresa! Però seu i explica’m, Txang. Com t’ha anat? L’última vegada que ens vam veure va ser al Tibet.

—Em vaig dedicar a la pintura i vaig assolir un cert reconeixement. Però he marxat de la Xina. Ara visc a París. I a tu, com t’ha anat?

—Mira..., estava una mica cansat de tot allò. Vaig decidir deixar-ho córrer i viure la vida sense tantes aventures. Aventures! N’estava fart. Volia ser com els altres, enamorar-me, tenir fills... Però no ho vaig aconseguir. Vaig estimar una dona, però la relació no va anar gaire bé. Ella es queixava sempre que no tenia caràcter i em va deixar per avorrit. Jo, avorrit! T’ho pots creure?

—I ningú et va reconèixer en tots aquests anys?

—No ho crec. Em vaig deixar créixer la barba i vaig portar els cabells llargs. Ha estat ara, que ja he passat dels cinquanta, que he intentat recuperar la meva imatge de sempre. A més, ja no faig servir el meu diminutiu, ara només soc el Martin.

El Txang es va posar seriós.

—Mira, la nostra trobada no és del tot casual. L’Hergé, abans de morir, em va fer prometre que et trobaria. No ha estat fàcil, ho reconec. Cap pista durant tants anys...

—Qui és l’Hergé?

—Vinga, no et facis l’innocent. Ho saps perfectament. Ell et va crear.

A contracor, el Martin ho va reconèixer.

—D’acord. Vaig entrar al món real. Però tu has fet el mateix, no? Què hi ha de dolent?

—Jo no vaig entrar al món real, sinó al món imaginari d’Hergé. El meu personatge, el Txang, està basat en una persona de veritat: jo.

El Martin es va quedar pensatiu uns moments.

—La meva vida no ha estat del tot com t’he explicat —es va sincerar—. Al principi no sabia qui era.

El Martin li va explicar que va vagar sense identitat durant anys, fins que va recuperar la memòria en fullejar un exemplar d’El secret de l’unicorn en una llibreria. Aquell dia va recordar qui era i com havia traspassat l’esbós d’una porta, en una vinyeta encara incompleta de l’Art-Alfa, i havia aparegut a l’estudi de l’Hergé a Brussel·les. També li va explicar com trobava a faltar el capità, el professor i el seu fidel fox terrier blanc, com es va submergir en una profunda depressió en tenir consciència de la pèrdua de la seva joventut i com li va costar anys recuperar-se i acceptar el seu destí.

—Té certa lògica: en entrar al món real vas oblidar qui eres, vas perdre l’esperit aventurer i també l’etern aspecte juvenil. Però això es pot arreglar. Vine amb mi a Brussel·les i torna a entrar per la porta que vas sortir.

—No, Txang, no ho faré. Potser soc avorrit i més vell, però aquí... soc lliure —va dir, en un to resignat que contradeia les seves paraules.

Es van mirar fixament.

—Confia en mi, Martin. Deixa’m que et retorni a un relat.

—A quin relat?

—A aquest!

El Martin el va mirar sense comprendre res.

—Tanca els ulls i ho entendràs.

En fer-ho, va visualitzar en la seva ment el Jordi, escrivint al seu portàtil, acabant El retorn del Martin, i es va sentir un altra vegada dins de la ficció.

En obrir els ulls es va trobar al castell de Moulinsart. Va sentir de lluny les veus del Haddock i el Tornassol, com sempre, discutint. El Milú va aparèixer corrent i li va llepar la mà quan el va acariciar. Va somriure en veure’s jove de nou en un mirall de la mansió, i mirant la seva imatge va dir: “Hola, Tintín!”.


Jordi Escoin –  abril de 2017

No hay comentarios:

Publicar un comentario